DARMOWA WYSYŁKA dla zamówień powyżej 229 zł

Wspieramy beztroskie dzieciństwo :)
Ponad 25 tysięcy produktów w ofercie !

Porady Mlekolandii

Czym zastąpić cukier w diecie?

05 październik 2017

Cukier ostatnio nie cieszy się dobrą opinią – lista oskarżeń pod jego adresem jest długa. Przede wszystkim, już w latach 30’ XX. w odkryto, że zawarta w cukrze glukoza stanowi doskonałe „paliwo” dla nowotworów, które się nią „żywią”. Ponadto, cukier spożywany w nadmiernych ilościach zaburza nasz metabolizm, stając się przyczyną cukrzycy, prowadzi także do otyłości, ponieważ w organizmie odkłada się w postaci tłuszczu. Do tego psuje zęby i u młodzieży jest jedną z przyczyn trądziku.

Oczywiście, łyżeczka cukru nie wywoła w naszym organizmie takiego spustoszenia. Problem polega na tym, że wraz z rozwojem cywilizacji spożywamy go zdecydowanie za dużo – nasz organizm nie jest genetycznie „zaprogramowany” na takie słodkie szaleństwo. Często nie zdajemy sobie sprawy, że oprócz cukru, jaki świadomie wsypujemy do herbaty, kompotu czy używamy jako dodatek do różnych dań, do naszego jadłospisu trafia masa ukrytych sacharydów. Naturalnie węglowodany występują w  produktach zbożowych i owocach – w tej postaci są najbardziej przyjazne dla naszego organizmu, byle były spożywane z umiarem. Większy problem stanowią cukry dodawane przez producentów do różnych artykułów spożywczych – jak można się spodziewać, są one obecne w ciastkach, czekoladzie, cukierkach i innych słodyczach. Oprócz tego, sacharydy ukrywają się w produktach uważanych ogólnie za zdrowe – płatkach śniadaniowych, batonach muesli, nektarach owocowych czy jogurtach. Są także w produktach pozornie niesłodkich – pieczywie, sosie do spaghetti, ketchupie, piklach, a nawet w mielonym mięsie.

Mówiąc cukier, większość z nas ma na myśli „kryształ”, produkowany z buraków. Jednak występujące w naszej diecie cukry to cała grupa związków chemicznych – zaliczają się do niej cukry proste, jak glukoza i fruktoza, disacharydy – sacharoza, laktoza czy maltoza, jak również polisacharydy – na przykład skrobia.

Cukier buraczany na nasze stoły trafia w postaci rafinowanej – jest on poddawany procesom, które usuwają z niego melasę (wykorzystuje się ją później do produkcji pasz dla bydła, a także w przemyśle gorzelnianym).  Z melasą cukier zostaje także pozbawiony witamin i minerałów, obecnych w burakach. W efekcie otrzymujemy prawie czystą sacharozę – jest ona dla organizmu jedynie źródłem energii. 100g cukru zawiera 405 kcal, nie ma poza tym żadnych właściwości odżywczych – po prostu „puste kalorie”.

Jednak w różnych gotowych produktach spożywczych rzadko pojawia się cukier buraczany – najczęściej zastępuje się go tańszym syropem glukozowo-fruktozowym. Pozyskuje się go najczęściej ze skrobi kukurydzianej. Podobnie jak sacharoza, składa się on z glukozy i fruktozy, jednak tej ostatniej jest w nim więcej i jest ona w stanie wolnym, przez co jest szybciej metabolizowana przez organizm. Nadmierne spożycie fruktozy otrzymanej drogą przemysłową jest bardzo szkodliwe dla organizmu – prowadzi ona do insulinoodporności, wzrostu poziomu cholesterolu we krwi, anemii, osłabienia odporności, przypisuje się jej także odpowiedzialność za epidemię otyłości w krajach rozwiniętych. Dlatego ograniczenie, a nawet eliminacja z diety syropu glukozowo-fruktozowego jest niezbędnym krokiem ku zdrowemu stylowi życia.

Obecnie modne stało się bycie „fit”, dlatego też na rynku pojawiło się wiele produktów bezcukrowych. Gdy jednak przyjrzymy się ich składom, zobaczymy, że występują w nich syntetyczne substancje słodzące – aspartam i acesulfam K. Są one pozbawione kalorii i kilkaset razy bardziej słodkie od cukru. Ostatnio jednak mówi się o nich bardzo krytycznie, a badania nad ich wpływem na nasze zdrowie wciąż trwają. Niezaprzeczalnym faktem jest, że zostały dopuszczone do użytku przy wskazaniu bezpiecznego dziennego spożycia – jego przekroczenie może wywołać groźne dla zdrowia konsekwencje. Natomiast wybierając konsekwentnie produkty light, nigdy nie jesteśmy w stanie powiedzieć, ile mg tych syntetycznych słodzików przyswoiliśmy i czy przypadkiem nie skumulowały się one w organizmie powyżej określonego poziomu. Dlatego warto zwrócić uwagę na inne zamienniki cukru, które nie wzbudzają kontrowersji, a dodatkowo – wywierają dobroczynny wpływ na nasz organizm.

Cukier trzcinowy produkowany jest z trzciny cukrowej. W Polsce swojego czasu był produktem dość egzotycznym, uważano go za zdrowszą alternatywę dla swojskiego cukru buraczanego. Wygląda jednak na to, że nie różnią się one tak bardzo – oba zawierają głównie sacharozę, a ich kaloryczność jest zbliżona – cukier trzcinowy to ok. 397 kcal w 100 g. Na jego korzyść przemawia fakt, że jest on najczęściej nierafinowany i zawiera melasę (pod warunkiem, że nie mamy do czynienia z rafinowanym cukrem trzcinowym, podbarwianym sztucznie karmelem, co nadaje mu brązowy kolor). Ponieważ nie jest on do końca oczyszczony, zawiera śladowe ilości mikroelementów – żelaza, wapnia, fosforu oraz magnezu. Czym ciemniejsza barwa i większa „kleistość” cukru trzcinowego, tym więcej melasy on zawiera. Do jego zalet można zaliczyć też bardzo przyjemny, ciepły, bogaty smak, podkreślający aromat kawy czy domowych wypieków.

Miód jest mniej kaloryczny niż cukier (304 kcal/100 g), natomiast jego indeks glikemiczny jest wysoki i wynosi 87 IG. Mimo to można uznać go za jeden z najzdrowszych zamienników cukru – zawiera  mnóstwo mikroelementów, takich jak potas, chlor, fosfor, magnez, wapń, żelazo, molibden, mangan i kobalt oraz witaminy A, B1, B2, B6, B12, C, kwas foliowy, pantotenowy i biotynę. Oprócz tego, jest bogaty w substancje o działaniu bakteriostatycznym, przeciwzapalnym, wzmacniającym i oczyszczającym. Jego smak, wygląd, właściwości oraz wpływ na poszczególne układy w naszym organizmie zależy od roślin, z których miód był pozyskiwany – spadziowy i lipowy stosuje się tradycyjnie w chorobach układu oddechowego, gryczany wzmacnia naczynia krwionośne, nawłociowy korzystnie wpływa na układ moczowy itd. Warto pamiętać, że miód traci swoje unikalne właściwości w temperaturze powyżej 40 st.

Syrop klonowy to w pełni naturalny produkt, pozyskiwany z kanadyjskich klonów podobną metodą, jak u nas pozyskuje się sok z brzozy. Jego rodzaje mogą  różnić się kolorem i smakiem – najbardziej ceniony jest typ A, jasny i lekki, choć typy B, C i D, ciemniejsze i o charakterystycznym „dymnym” smaku mają także swoich amatorów. Syrop klonowy jest mniej kaloryczny niż cukier – 260 kcal na 100 g i o wiele bardziej bogaty w składniki odżywcze. Zawiera mangan, cynk, wapń, sód, potas, magnez, żelazo i selen, niacynę, kwas foliowy i biotynę, a także antyoksydanty i polifenole. Dzięki temu odgrywa ważną rolę w profilaktyce wielu chorób. Jego zaletą jest także to, że w przeciwieństwie do miodu nie powoduje uczuleń. Doskonale sprawdza się do omletów, deserów i wypieków – stosujemy go wówczas w mniejszej ilości niż cukier, w proporcji 75:100. Należy jednak pamiętać, że mimo wszystkich zalet zawiera on całkiem sporo sacharozy i dlatego nie możemy spożywać go całkiem bezkarnie – umiar jest tutaj jak najbardziej wskazany!

Syrop z agawy to meksykański słodzik, produkowany z różnych gatunków agawy. Jest on trzy razy bardziej słodki niż cukier, natomiast jego kaloryczność jest nieco niższa (305 kcal na 100 g). Posiada także niski indeks glikemiczny – IG 15, co klasyfikuje go jako produkt dla diabetyków. Zawiera śladowe ilości żelaza, wapnia, potasu i magnezu oraz antyoksydantów. W smaku przypomina płynny miód. Doskonale rozpuszcza się w wodzie, dzięki czemu sprawdza się jako składnik napojów i deserów. Do jego wad należy fakt, że składa się głównie z fruktozy z niewielką ilością glukozy, przez co może powodować objawy nietolerancji ze strony przewodu pokarmowego. Jest także dość kaloryczny, dlatego powinien być spożywany z umiarem.

Erytrytol to słodzik z grupy alkoholi wielowodorotlenowych (nie ma nic wspólnego z popularnym alkoholem – etanolem!). W dużym uproszczeniu, pozyskuje się go w procesie fermentacji produktów zawierających cukier, na przykład kukurydzy lub owoców. Do zalet erytrytolu należy jego zerowa kaloryczność i fakt, że jego spożycie nie pobudza apetytu, dzięki czemu cieszy się zainteresowaniem ze strony osób odchudzających się. Ma też zerowy indeks glikemiczny, co stawia go w szeregu produktów odpowiednich dla diabetyków. Poza tym, jest bezpieczny dla naszych zębów – nie powoduje próchnicy. Jego smak jest neutralny i nieco mniej słodki niż smak cukru – w proporcji 70-75 do 100. Ma szerokie zastosowanie kuchenne, nadaje się do pieczenia, gotowania, słodzenia i robienia przetworów. Erytrytol stosuje się jako środek słodzący od niedawna, ale wydaje się, że jest bezpieczny – nie ustalono dla niego dopuszczalnego limitu spożycia. Jednak można go „przedawkować” – daje wówczas nieprzyjemne objawy ze strony przewodu pokarmowego, może wywoływać ból brzucha, wzdęcia i biegunkę. Z tego powodu nie należy go podawać dzieciom poniżej trzech lat – ich niedojrzały przewód pokarmowy nie jest gotowy do przyswajania tej substancji. Te „skutki uboczne” są cechą wszystkich polialkoholi i można powiedzieć, że na ich tle erytrytol i tak jest dobrze tolerowany przez przewód pokarmowy człowieka.

Ksylitol, podobnie jak erytrytol, należy do polialkoholi. Oryginalny powinien być pozyskiwany z ksylanów - polisacharydów, zawartych m.in. w drewnie brzozy, stąd jego nazwa – cukier brzozowy. Jest on mniej kaloryczny niż cukier – zawiera 240 kcal w 100 g, charakteryzuje go też niski indeks glikemiczny – IG 7 i niewielkim stopniu wpływa na poziom insuliny we krwi, dzięki czemu może być z umiarem spożywany przez diabetyków. Nie powoduje próchnicy, przypisuje się mu nawet pozytywny wpływ na mikroflorę w jamie ustnej, dlatego często pojawia się w cukierkach, lizakach i gumach do żucia. Spożyty w nadmiarze, powoduje podobne skutki uboczne, co erytrytol i inne polialkohole. Warto też wspomnieć, że ksylitol jest śmiertelnie niebezpieczny dla psów – produkty z ksylitolem powinniśmy przechowywać poza zasięgiem pupila.  

Dostępność różnych alternatyw dla cukru, syntetycznych słodzików i syropu glukozowo-fruktozowego sprawia, że rezygnacja z tych ostatnich wcale nie musi być trudna – możemy cieszyć się słodkim smakiem bez wyrzutów sumienia, że szkodzimy naszemu zdrowiu. Wymaga to jednak nieco wysiłku, przede wszystkim unikania żywności w wysokim stopniu przetworzonej i przygotowywania domowych słodyczy i deserów z miodem, ksylitolem czy stewią. Jednak warto opracować swój indywidualny plan eliminacji z diety szkodliwych cukrów i konsekwentnie wcielać go w życie – w przyszłości nasz organizm na pewno nam podziękuje!

Produkty polecane przez Mlekolandia.pl:

Komentarze

Czytaj również:

Tłuszcze – Twój wróg czy przyjaciel?
19 październik 2017

Jednym z ugruntowanych żywieniowych stereotypów jest przekonanie, że tłuszcz jest generalnie niezdrowy – blokuje naczynia krwionośne, podwyższa cholesterol i tuczy, a poza tym jest go w naszej diecie zbyt dużo. Z drugiej strony – często słyszymy, że istnieją zdrowe tłuszcze, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a preparaty z kwasami tłuszczowymi Omega-3 i 6 robią zawrotną karierę.

Czytaj dalej
Jak zmienić nawyki żywieniowe na zdrowsze?
12 październik 2017

Większość z nas z entuzjazmem podchodzi do różnego rodzaju diet, które mają spowodować spadek wagi, oczyścić i odmłodzić organizm, a także zapobiegać różnego typu chorobom. Jednak po kilku dniach czy tygodniach ich stosowania i walki ze sobą czujemy, że dłużej się nie da i wracamy do dawnych nawyków żywieniowych, a jedynym efektem diety jest… efekt „jo-jo”.

Czytaj dalej
Na czym polega „rodzicielstwo bliskości”?
29 wrzesień 2017

Kilkanaście lat temu modny był tzw. zimny wychów dzieci – jego główna zasada brzmiała „minimum emocji, maximum rozsądku”. Zaspokajanie potrzeb dziecka odbywało się według z góry ustalonych zasad, a nie w odpowiedzi na wysyłane przez nie sygnały, czułość należało okazywać bardzo oględnie, karcić - często i konsekwentnie.

Czytaj dalej
Jedyny taki newsletter!

Dowiedz się pierwszy o nowościach i promocjach w ofercie!

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Porady Mlekolandii

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Porady

Dział „Porady” na Mlekolandia.pl powstał z myślą o rodzicach, którzy, oprócz ogromnej radości związanej z narodzinami dziecka, odczuwają także niepewność przy podejmowaniu rozmaitych decyzji, związanych z opieką, pielęgnacją czy wychowaniem.

Naszym celem stało się stworzenie dla Was obiektywnego źródła informacji, opartego na najnowszym stanie wiedzy z zakresu pediatrii, psychologii, dietetyki itp. Koncentrujemy się na problemach dotyczących większości przyszłych i młodych rodziców, inspirację do artykułów czerpiemy między innymi z Waszych pytań i komentarzy na Facebooku Mlekolandii.

Nasze artykuły powstają we współpracy ze specjalistami – konsultantami, pediatrami, psychologami, położnymi, dietetykami i rehabilantami. Mamy nadzieję, że zaglądanie do naszych „Porad” ułatwi Wam trudne okresy opieki nad niemowlęciem.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Mamy już 9567 pozytywnych opinii!

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

"POLECAM:) KASZKA SUPER:) 100% POZYTYW"

11.10.2017

"Prosta przejrzysta strona internetowa, łatwe zamówienie, szybka dostawa. Polecam! :)"

Daga, 12.09.2017

"Bardzo sprawna sprzedaż, dobry produkt !"

08.08.2017

“Rewelacja:) Towar jak w opisie i błyskawiczna, świetnie spakowana paczka. Dziękuję i POLECAM!”

18.07.2017

“Polecam wszystkim, szybko, sprawnie, idealnie.”

12.06.2017

“Za wżdy prawdę wam powiadam jakoby ten oto zacny Sklep godzien był polecenia mego. Czyny jego chwalebne a dane przezeń słowo honorowo dotrzymane. Polecam!”

11.05.2017

“Wszystko w porzadku, SUPER SOLIDNY SKLEP, bardzo szybka dostawa, 100% pozytyw, POLECAM BARDZO GORACO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”

19.04.2017

Dodane do koszyka

zamknij
Rabat:
0,00
Razem:
0,00