DARMOWA WYSYŁKA dla zamówień powyżej 229 zł

Wspieramy beztroskie dzieciństwo :)
Ponad 25 tysięcy produktów w ofercie !

Porady Mlekolandii

Kulinarne inspiracje cz. II. Kuchnia pięciu przemian.

25 lipiec 2017

Kuchnia pięciu przemian.

Kuchnia pięciu przemian to coś więcej niż koncepcja dietetyczna – ma ona swoje korzenie w taoizmie i opiera się na przekonaniu, że cały wszechświat, wszystkie rzeczy materialne i niematerialne, podlegają tym samym prawom, które powinny znajdować swoje odzwierciedlenie także w życiu i działalności człowieka - w medycynie, sztuce, polityce, stylu życia, a także w kulinariach.

Choć z pozoru wydaje się skomplikowana i bardziej związana z magią i alchemią niż zwykłym gotowaniem, kuchnia pięciu przemian ma swoje liczne zalety – zwiększa świadomość odżywiania, pomaga kontrolować wagę bez liczenia kalorii, wpływa korzystnie na przemianę materii, zapewnia właściwe odżywienie każdemu wewnętrznemu narządowi i przeciwdziała chorobom cywilizacyjnym. Umiejętnie stosowana, korzystnie wpływa na psychikę, pomagając opanować nadpobudliwość albo przezwyciężyć gnuśność. Oparta jest na zdrowych, sezonowych produktach i regularnych posiłkach, dzięki którym możemy zyskać dużo energii i dobre samopoczucie.

Aby zrozumieć ideę kuchni pięciu przemian, niekoniecznie trzeba studiować teksty taoistyczne. Wystarczy zapamiętać, że Chińczycy uważają, że świat tworzy pięć „żywiołów”, „energii”  czy też „elementów” – jak możemy je nazwać na nasze potrzeby. Są to: metal, drewno, woda, ogień i ziemia. Mogą one wzajemnie się wspierać lub blokować swoje działanie. Harmonia i równowaga między nimi są w naszym organizmie źródłem zdrowia i dobrego samopoczucia, nadmiar lub niedobór któregoś z nich prowadzą do choroby.

W chińskiej dietetyce każdemu z tych elementów przypisane są określone smaki, kolory i części ciała:

  • Drewno (zielony) - wątrobę, pęcherzyk żółciowy, oczy, mięśnie i stawy. Odpowiada mu smak kwaśny, a jego porą roku jest wiosna.
  • Ogień (czerwony) – serce, jelito cienkie i mózg, odpowiada mu smak gorzki i lato jako pora roku.
  • Ziemia (żółty) – śledzionę i układ pokarmowy. Odpowiada jej smak słodki, a związana jest z późnym latem. Należy pamiętać, że chińska „słodycz” to nie smak coli czy cukierków, a raczej taka, którą poczujemy, długo przeżuwając w ustach kawałek chleba.
  • Metal (biały) reprezentuje płuca,  jelito grube, nos i układ oddechowego oraz skórę. Odpowiada mu smak ostry, jego porą roku jest jesień.
  • Woda(czarny i niebieski) – nerki, kości, uszy i narządy rozrodcze. Odpowiada jej smak słony i zima jako pora roku.

 

Analogicznie do powyższego podziału, również żywność podzielona jest na pięć grup. W Europie mamy zwyczaj dzielić pożywienie na owoce, warzywa, produkty zbożowe, nabiał, mięso, ryby, tłuszcze itd. Chińczycy dzielą je wg kolorów, odpowiadających pięciu żywiołom. W obrębie każdej grupy znajdują się także produkty bardziej zimne i bardziej gorące, ale szczegółowa prezentacja tego podziału wykracza poza ramy tego artykułu. Jeśli któryś z narządów nie domaga, wspieramy go potrawami, które są dla niego korzystne. Jeśli nie mamy problemów ze zdrowiem, dbamy o utrzymanie organizmu w równowadze.

  • Pokarmy zielone, „drewniane” to np. kiełki, świeże zioła: koperek, nać pietruszki, zielona kolendra, imbir marynowany, octy różnego rodzaju: balsamiczny,  jabłkowy,  ryżowy, winny,  mięso kurczaka, kasza bulgur, orkisz, pszenica, kus-kus, zakwas chlebowy, produkty kiszone i fermentowane, kwaśna śmietana, biały ser, jogurt, kefir, maślanka, kwaśne mleko, agrest, borówka, brzoskwinia, granat, jabłko, jeżyna, mandarynka, mango, papaja, pomarańcze, porzeczki, śliwki, truskawki, winogrona, wiśnie, ananas, kiwi, rabarbar, sok z cytryny, herbaty owocowe, świeże soki z owoców.  Ich zadaniem jest ochładzać, nawadniać organizm i chronić go przed skutkami stresu.
  • Pokarmy „ogniste”, symbolizowane przez kolor czerwony to np. jagnięcina, baranina, gryka, quinoa, amarantus, żyto, kozie mleko i ser, ser owczy, bakłażan, cykoria, rukola, szparagi, buraki ćwikłowe, sałata lodowa, brukselka, czarny bez, grejpfrut, pigwa, herbata roibos, kawa zbożowa, herbata czarna, herbata zielona, kawa naturalna, bazylia, cząber, estragon, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, rozmaryn, tymianek, kurkuma, kozieradka, słodka papryka, skórka z cytryny, owoc jałowca, kakao i mak . Pomagają one usunąć z organizmu toksyny i nadmiar wilgoci.
  • Żółte, związane z ziemią jedzenie to kasza jaglana, kaszka kukurydziana, słodki ryż, jęczmień, chleb na drożdżach, jajka, tłusty ser, słodka śmietanka, wołowina, cielęcina, słodkie ziemniaki (bataty), smażona cebula, ziemniaki, brokuły, boćwina, cukinia, kalafior, kapusta pekińska,

pieczarki, papryka, seler, szparagi, szpinak, awokado, buraki, dynia, fasolka szparagowa, groszek zielony, kalarepa, kapusta biała, czerwona i włoska, marchewka, pietruszka, brzoskwinie, morele, rodzynki, czereśnie, daktyle suszone, figi, śliwki suszone, papaja, melon miodowy, ananas, czerwone winogrona, tłuszcze roślinne: olej z pestek dyni, lniany, rzepakowy, słonecznikowy, arachidowy, oliwa z oliwek, klarowane masło, niektóre grzyby, koper włoski, rumianek, cynamon, kminek, wanilia, szafran, kokos, orzechy włoskie i laskowe, nasiona dyni, migdały, sezam, słonecznik, orzechy ziemne, pistacje, miód, tofu, mleko sojowe, soki gruszkowe i jabłkowe. Zadaniem pokarmów żółtych zadaniem jest odżywianie, zapewnianie poczucia sytości i wspieranie prawidłowego funkcjonowania pracy przewodu pokarmowego. Odgrywają one szczególną rolę w jadłospisie dziecięcym.

  •  „Metalowa”, biała żywność kojarzona jest z  jesienią. Zalicza się tu żywność i napoje takie, jak: owies, ryż brązowy, jęczmień, jarmuż, kalarepa, kalafior, rzodkiew, seler naciowy, surowa cebula, szalotka, por, gęś, indyk, dziczyzna, sery pleśniowe, chili, curry, gałka muszkatołowa, goździki, ziele angielskie, pieprz, imbir suszony, czosnek, gorczyca, kardamon, kumin, bazylia, chrzan, kolendra, szczypior, liść laurowy, ostra papryka, czarnuszka, tymianek, herbata miętowa. Działają one pobudzająco i zapobiegają wyziębieniu organizmu.
  • Do czarno-niebieskich, „wodnistych” pokarmów zaliczamy ryby wędzone oraz świeże: dorsza, flądrę, krewetki, szproty, tuńczyka, węgorza, okonia, karpia, kraby i inne „owoce morza”, kawior, wodorosty, wieprzowinę, wędliny dojrzewające, fasolkę adzuki, mung i szparagową, soję, ciecierzycę, groch, soczewicę, bób, sos sojowy, sól, oliwki i tradycyjną azjatycką pastę miso. Wzmacniają one organizm i pomagają przetrwać trudny, zimowy okres.

Również sposób przyrządzania może sprawić, że dany produkt nabierze określonego charakteru. Zupy, potrawy gotowane, przyrządzane na parze i mrożone związane są z żywiołem wody. Grillowanie, kiszenie i marynowanie dodaje żywności „drewnianego” charakteru. Smażenie na głębokim tłuszczu, opiekanie, suszenie, obfite przyprawianie to oczywiście ogień. Pieczenie, prażenie, podgrzewanie, karmelizowanie, puree, dżemy i galaretki, desery i cukierki  reprezentują żywioł Ziemi. Mielenie, krojenie w kostkę i w paski, przyprawianie i dekorowanie potraw ma związek z metalem.

Jak widzimy, dieta ta opiera się głównie na świeżych produktach – owocach, warzywach, chudym mięsie, roślinach strączkowych, ziarnach i ziołach. Zakazane są w niej m.in. produkty wysoko przetworzone, mrożonki, cukier rafinowany, słodkie mleko oraz tłuszcze zwierzęce.

Czy kuchnia pięciu przemian jest trudna w praktyce? Wbrew pozorom, wcale nie. Opiera się na łatwo dostępnych produktach, a łączymy je na zasadzie następujących pór roku w ich naturalnej kolejności. Jeżeli chodzi o ilość spożywanego pokarmu, jest ona wyznaczona przez naturalny rytm dobowy organizmu – obfite śniadanie, sycący obiad i lekka, wczesna kolacja, która nie obciąży przewodu pokarmowego na noc plus dwie dodatkowe przekąski w ciągu dnia.  Jedzenie zgodnie z porą roku też jest ugruntowane w naszej tradycji kulinarnej – wiosną chętnie sięgniemy po twarożek z kiełkami, latem chętnie sięgniemy po grillowanego bakłażana z ziołami i sałatę lodową, jesień należy oczywiście do dyni, a zimą nie pogardzimy potrawami z roślin strączkowych i ostrzejszymi przyprawami.

Dania „pięciu przemian” możemy komponować intuicyjnie – wyobraźmy sobie sałatkę. Na początek bierzemy sałatę lodową i pomidory, związane z żywiołem ognia. Potem, zgodnie z naturalną kolejnością, dorzucamy coś ziemskiego – niech to będzie kukurydza i resztki drobno pokrojonej pieczeni wołowej. Dodajemy czerwoną cebulę, czosnek i majonez jako reprezentantów metalu. Następnie idzie fasolka kidney i czarne oliwki, jako produkty związane z wodą. Całość posypuje obficie natką pietruszki i koperkiem – w ten sposób w sałatce nie zabraknie i ziemskiego elementu. Łatwo też przyrządzimy śniadanie zgodnie z tym duchem – uprażone płatki owsiane (prażone zboża reprezentują ogień) zalewamy niewielką ilością wrzątku wraz z suszonymi daktylami (ziemia), dodajemy odrobinę kardamonu (metal) i soli (woda). Całość po wystygnięciu polewamy jogurtem (drewno).

Jeśli fascynuje Was tradycyjna kuchnia chińska, ale nie macie czasu przygotowywać wszystkich potraw, możecie skorzystać w gotowych produktów i półproduktów, dostępnych w ofercie Mlekolandii  – oferuje je firma „Pięć przemian”, która idee chińskiej sztuki kulinarnej stara się łączyć z polską tradycją. Oferuje ona szeroką gamę kasz zbożowych, octów, konfitur, bakalii i słodyczy. Zgodnie z zaleceniami diety pięciu przemian, produkty te pozbawione są cukru (który zastąpiono ksylitolem) oraz przygotowywane tradycyjnymi metodami, pozwalającymi zachować optymalną ilość składników odżywczych. Pozwolą one bez specjalnego wysiłku ubogacić nasze przepisy elementami „wodnymi”, „drzewnymi”, „ognistymi”, „ziemnymi” i „metalowymi”.

Mimo że chińska medycyna przypisuje żywności działanie terapeutyczne, należy pamiętać, że jedynie zróżnicowana, bogata w produkty z różnych grup dieta może być korzystna dla naszego zdrowia. W powyższym artykule znajdują się jedynie sugestie, inspirowane chińską filozofią i tradycją kulinarną. Wszystkie osoby, cierpiące z powodu jakiś poważniejszych dolegliwości, powinny skontaktować się z lekarzem lub wykwalifikowanym dietetykiem przed podjęciem decyzji o radykalnych zmianach w jadłospisie – tylko w ten sposób można optymalnie dopasować dietę do swoich indywidualnych, zdrowotnych potrzeb.

Autor porady:

Zespół Mlekolandia Zespół Mlekolandia

Zespół rodziców z wieloletnim doświadczeniem.

Pokaż profil
Produkty polecane przez Mlekolandia.pl:

Komentarze

Czytaj również:

Jak długo karmić piersią?
14 grudzień 2017

Zalety karmienia naturalnego są oczywiste dla każdego – po uporaniu się z przejściowymi trudnościami, rytm karmienia ustala się, piersi wytwarzają odpowiednią ilość mleka, dziecko zdrowo rośnie na pokarmie najlepszym z możliwych, a jednocześnie między nim a matką tworzy się wyjątkowa więź, dzięki której oboje mogą się cieszyć wyjątkowym poczuciem bliskości. Mijają kolejne miesiące, bobas rośnie, w jego dietę wkraczają inne pokarmy i… pojawia się pytanie, jak długo powinien jeszcze ssać pierś matki.

Czytaj dalej
Ile powinno jeść niemowlę?
08 grudzień 2017

Jak dużo powinno jeść moje dziecko? Niezależnie, czy maluch jest karmiony piersią, czy butelką, często towarzyszy temu obawa rodziców, czy otrzymał on odpowiednią ilość pokarmu. Na początku rozpoznawanie sytości u dziecka może być trudne – u niemowląt ssanie piersi czy smoczka nie jest tylko sposobem na zaspokojenie głodu, ale także na zapewnienie sobie komfortu.

Czytaj dalej
Eko żywność dla dziecka – czy trudno ją znaleźć?
24 listopad 2017

Wzrost świadomości konsumenckiej sprawia, że coraz uważniej przyglądamy się temu, co jemy. Zwracamy uwagę, w jakich warunkach uprawia się rośliny oraz hoduje zwierzęta na potrzeby przemysłu spożywczego, jak przebiega transport i przechowywanie produktów rolnych, zanim trafią one do zakładów i jakie składniki znajdują się produkcie, który finalnie trafia na nasze stoły.

Czytaj dalej
Jedyny taki newsletter!

Dowiedz się pierwszy o nowościach i promocjach w ofercie!

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Porady Mlekolandii

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Porady

Dział „Porady” na Mlekolandia.pl powstał z myślą o rodzicach, którzy, oprócz ogromnej radości związanej z narodzinami dziecka, odczuwają także niepewność przy podejmowaniu rozmaitych decyzji, związanych z opieką, pielęgnacją czy wychowaniem.

Naszym celem stało się stworzenie dla Was obiektywnego źródła informacji, opartego na najnowszym stanie wiedzy z zakresu pediatrii, psychologii, dietetyki itp. Koncentrujemy się na problemach dotyczących większości przyszłych i młodych rodziców, inspirację do artykułów czerpiemy między innymi z Waszych pytań i komentarzy na Facebooku Mlekolandii.

Nasze artykuły powstają we współpracy ze specjalistami – konsultantami, pediatrami, psychologami, położnymi, dietetykami i rehabilantami. Mamy nadzieję, że zaglądanie do naszych „Porad” ułatwi Wam trudne okresy opieki nad niemowlęciem.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Mamy już 9567 pozytywnych opinii!

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

"POLECAM:) KASZKA SUPER:) 100% POZYTYW"

11.10.2017

"Prosta przejrzysta strona internetowa, łatwe zamówienie, szybka dostawa. Polecam! :)"

Daga, 12.09.2017

"Bardzo sprawna sprzedaż, dobry produkt !"

08.08.2017

“Rewelacja:) Towar jak w opisie i błyskawiczna, świetnie spakowana paczka. Dziękuję i POLECAM!”

18.07.2017

“Polecam wszystkim, szybko, sprawnie, idealnie.”

12.06.2017

“Za wżdy prawdę wam powiadam jakoby ten oto zacny Sklep godzien był polecenia mego. Czyny jego chwalebne a dane przezeń słowo honorowo dotrzymane. Polecam!”

11.05.2017

“Wszystko w porzadku, SUPER SOLIDNY SKLEP, bardzo szybka dostawa, 100% pozytyw, POLECAM BARDZO GORACO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”

19.04.2017

Dodane do koszyka

zamknij
Rabat:
0,00
Razem:
0,00