DARMOWA WYSYŁKA dla zamówień powyżej 229 zł

Wspieramy beztroskie dzieciństwo :)
Ponad 25 tysięcy produktów w ofercie !

Porady Mlekolandii

Letnia dieta dla dzieci i dorosłych

06 czerwiec 2017

Letnia dieta dla dzieci i dorosłych

Lato to okres, w którym zdrowe odżywianie wydaje się bardzo łatwe – pozornie sprzyja temu więcej okazji do wysiłku fizycznego, bogactwo sezonowych warzyw i owoców oraz brak apetytu na wysokokaloryczne i tłuste potrawy. Jednak często po lecie możesz zaobserwować przyrost wagi, zarówno u dzieci, jak i u dorosłych. Winę za taki stan rzeczy ponoszą łatwo dostępne w miejscowościach turystycznych fast foody, grillowane kiełbasy i karkówki oraz lody, po które chętnie sięgamy w czasie upałów.

Tymczasem łatwo sprawić, że letnia kuchnia stanie się zdrowa, lekka i dostarczająca wszystkich niezbędnych składników odżywczych w cennej, naturalnej postaci. Potrafi ona także korzystnie wpłynąć na nasze samopoczucie, a umiejętnie dobrana dieta pomoże lepiej znosić upały – zarówno dzieciom, jak i dorosłym.

Już starożytni Chińczycy, mistrzowie tzw. kuchni pięciu przemian, zwrócili uwagę, że niektóre pokarmy mają właściwości rozgrzewające, inne zaś – wprost przeciwnie. Współczesna wiedza zdaje się potwierdzać ich poglądy – produkty zawierające więcej tłuszczów i węglowodanów mają większy ładunek energetyczny i sprawiają, że po ich spożyciu czujemy wewnątrz błogie ciepło. Nie na próżno o rosole czy bigosie mówi się, że rozgrzewają. Natomiast z ochładzających właściwości znane są: większość owoców (szczególnie cytrusy, arbuzy, jabłka), warzywa o barwie zielonej (zwłaszcza sałata i ogórki) oraz pomidory, zielona herbata czy mięta. Generalnie, wiktuały serwowane na surowo lub lekko obgotowane uważane są za mniej rozgrzewające niż te poddane długotrwałej obróbce cieplnej – gotowaniu, smażeniu lub duszeniu. Do tej listy inspirowanej orientalną dietetyką można dorzucić nasze rodzime, orzeźwiające specjały – zsiadłe mleko, maślankę i lekkie twarożki.

Wbrew pozorem ani tradycyjne lody, ani zimne piwo wcale nie mają tych ochładzających właściwości, jakie się im przypisuje – cukier i mieszanka tłuszczów, a także zawarty w piwie alkohol to potężna dawka energetycznego „paliwa” dla naszego organizmu. Kolejnym paradoksem jest papryczka chili – kto choć raz jej spróbował, z pewnością zaliczy ją do wiktuałów rozgrzewających - i to mocno. Ale dlaczego jest ona popularna w kuchni krajów latynoamerykańskich, gdzie temperatury bywają bardzo wysokie? Jej spożywanie zwiększa wydzielanie potu, którego główną funkcją jest ochładzanie przegrzanego organizmu.

Lato to również nowe możliwości, jeśli chodzi o dziecięcą dietę – odpowiednio do wieku malucha, możesz rozszerzać ją teraz o rozmaite, warzywno-owocowe smaki. Dzieci powyżej 6 miesiąca życia kochają eksperymentować z jedzeniem. Intrygują je nowe smaki, ale także kolory, zapachy i sposób podawania nowej potrawy. Ty z kolei masz do dyspozycji świeże, naturalnie dojrzewające owoce i warzywa, pełne smaku i witamin, z których można przygotować wiele atrakcyjnych dań. Łatwo przekonać się, jak bardzo różnią się od swoich dostępnych w zimie odpowiedników, które są importowane nierzadko z dalekich stron i niestety, w transporcie tracą część swoich wartości odżywczych, o walorach smakowych nie wspominając. A oto kilka letnich inspiracji:

  • Warto postawić na owoce jagodowe – truskawki, borówki, maliny i jeżyny można podać dziecku po prostu w małej miseczce, razem lub oddzielnie. Dzięki intensywnym kolorom są one bardzo atrakcyjne dla malucha, także wizualnie. Wprost zachęcają, aby wziąć je w palce. Podając je dziecku, upewnij się, że maluch nie ulegnie zadławieniu, choć prawdopodobnie będzie w stanie zmiażdżyć owoce w dziąsłach - fakt, że są miękkie to ich kolejna zaleta.
  • Kolejnym hitem lata jest pełen przeciwutleniaczy i witamin arbuz – doskonale zastępuje napoje, ochładza i nawilża, a małym dzieciom może być podawany w formie musu, przyrządzanego oczywiście bez pestek. Jeżeli dodasz do niego więcej wody, otrzymasz smakowitą lemoniadę.
  • Jeśli chcemy podać maluchowi lody, a w jego diecie nie ma jeszcze mleka z wyjątkiem pokarmu matki czy modyfikowanego, możemy je przygotować z… banana. Obrany i pokrojony w plasterki owoc umieszczamy w zamrażarce i czekamy, aż będzie całkowicie zmrożony. Następnie rozdrabniamy go w blenderze na gładką, puszystą masę – można dodać do niego kawałeczki zamrożonych brzoskwiń czy jagody, jednak to banan nadaje całości odpowiednią, aksamitną konsystencję. Jeśli całość jest zbyt gęsta, można dodać odrobinę wody. Takie domowe lody są idealne dla niemowląt w okresie ząbkowania – przynoszą ulgę rozognionym dziąsłom.
  • Mięta i cytryna to letnie „ochładzacze” o sprawdzonym działaniu, poza tym, dobrze wpływają na system trawienny. Z dodatkiem wody i niewielkiej ilości cukru przygotujesz z nich orzeźwiający napój. Pozwól dziecku zalać wodą plaster cytryny i listek mięty w kubku-słoiczku, a rano niech zbada jej nowy smak.
  • Pomidory zawierają substancje, które chronią skórę przed nadmiernym promieniowaniem słonecznym. Zamiast tradycyjnej „pomidorówki” możesz przyrządzić z nich zupę-krem albo przygotować z nich efektowną przekąskę - „muchomorki” o kropkach z twarożku i nóżkach z jajek na twardo.
  • Ogórki składają się głównie z wody, więc też są doskonałą przekąską na lato. Dziecku po 10 roku życia możesz podać mizerię z utartych drobno ogórków i jogurtu.
  • Wybierając kaszę lub pieczywo, sięgaj po produkty z lub dodatkiem jęczmienia – znajdziesz go także w kaszkach dla niemowląt. Zboże to pomaga regulować wodną gospodarkę organizmu i zapobiega odwodnieniu. Idealnie sprawdzi się w lecie.

Gdy temperatury na zewnątrz rosną, Twoje dziecko prawdopodobnie nie będzie przejawiało wielkiego apetytu – jest to naturalne i nie zmuszaj go do jedzenia ponad miarę. Zadbaj tylko o podanie mu odpowiedniej ilości płynów. Małe dziecko potrzebuje 100 ml na każdy kilogram masy ciała. Jeśli przekroczy masę 10 kg, na każdy dodatkowy kilogram doliczamy 50 ml – maluch o wadze 17 kg będzie więc potrzebował 100 ml x 10 kg + 50 ml x 7 kg = 1350 ml płynów. Oczywiście, gdy dziecko jest bardzo aktywne albo na zewnątrz panują duże upały, to zapotrzebowanie wzrasta. Pamiętaj także, że słodkie soczki czy ziołowe słodzone herbatki dodatkowo odbierają apetyt – najlepiej poić dziecko wodą oraz serwować mu lekkie zupki i soczyste owoce. Unikaj także potraw ciężkostrawnych – lekkostrawne, bogate w składniki odżywcze potrawy to podstawa letniej diety.

Zwróć uwagę na czas posiłków – śniadanie możesz podać maluszkowi rankiem, zanim zrobi się naprawdę gorąco, a kolację – gdy temperatura zacznie spadać wieczorem. Ruch na świeżym powietrzu to także zdrowy i powszechnie dostępny „wzmacniacz” apetytu, ale unikaj karmienia dziecka, gdy jest ono zgrzane i spocone – zaczekaj, aż ochłonie. W warunkach domowych spróbuj zmienić zwyczaje domowników i podawaj posiłki przy ogrodowym stole lub na tarasie czy balkonie. Maluch na pewno będzie zaintrygowany możliwością zjedzenia w innym niż zwykle miejscu. Postaraj się także w miarę możliwości zaangażować dziecko w przygotowywanie posiłków – nawet dwulatek może powrzucać do miksera kawałeczki owoców, z których mama przyrządzi mu znakomity koktajl czy nabijać na szpadki kawałeczki pieczonego mięsa i warzyw. Zwróć też uwagę na serwowanie posiłków – truskawka na brzegu szklanki z napojem, koreczki, szaszłyki, małe miseczki z kolorową sałatką powinny być znakiem rozpoznawczym letniej kuchni i zachęcić domowników, także tych najmłodszych do sięgania po warzywne, lekkie dania i owocowe desery.

Utrata apetytu nie dotyczy oczywiście sytuacji, kiedy znajdziecie się w pobliżu miejsc serwujących wakacyjne przysmaki – zapiekanki, frytki z budki, hot-dogi, lody z automatu, obwarzanki i drożdżówki… Wasza starsza pociecha może domagać się ich zdecydowanie, a Wy niekoniecznie możecie mieć ochotę na korzystanie z tych „dobrodziejstw”. Oczywiście, absurdem byłoby zabraniać dziecku całkowicie jedzenia „na mieście”, zwłaszcza gdy spędzacie urlop w jakiejś miejscowości wypoczynkowej. Jeśli starszemu malcowi pozwolisz od czasu do czasu na watę cukrową czy lody w dobrej cukierni, nie zaszkodzi mu to w żaden sposób. Warto tylko pamiętać, że w fast foodach nie jadamy codziennie oraz nawet wśród nich można wybrać w miarę bezpieczne propozycje. Dobrym pomysłem jest też zabieranie ze sobą z domu atrakcyjnie wyglądającego pożywienia w małych pojemniczkach – są duże szanse, że maluch skusi się na domowe słodycze czy owoce.

Zdrowe odżywianie – przykazania dla całej rodziny:

  • Lody śmietankowe zastąp lekkimi sorbetami owocowymi
  • Omijaj szerokim łukiem małe gastronomie z frytkami i innymi „przysmakami” smażonymi w głębokim tłuszczu
  • Przygotowując do letniego grilla sałatkę, zastąp majonez aromatycznym sosem typu vinegrette lub jogurtowym
  • Jeśli musisz kupić coś do jedzenia w wakacyjnym, przydrożnym punkcie, zdecyduj się na gotowaną kukurydzę – zawiera sporo błonnika i jest niskokaloryczna
  • Pokochaj arbuzy – zawierają głównie wodę i wspaniale nawilżają organizm od wewnątrz, są też źródłem likopenu – karotenu o działaniu antykancerogennym
  • Unikaj słodkich napojów, zwłaszcza gazowanych – pragnienie najskuteczniej gasi woda. Spróbuj dodać do niej cytryny, świeżej mięty lub kilka plasterków surowego ogórka; doskonałym wyborem będzie też niesłodzona zielona herbata – jest ona dostępna w wielu wspaniałych smakach: jaśminowym, brzoskwiniowym, malinowym itd.
  • Wakacyjna przekąska lepsza niż świeże owoce? Sałatka owocowa! Łącz truskawki, borówki, brzoskwinie, jabłka, gruszki, kawałeczki arbuza czy melona i ciesz się wyborem ulubionych, letnich smaków.
  • Spróbuj zup na zimno, orzeźwiających i niskokalorycznych – dla miłośników polskiej kuchni polecamy chłodniki z dodatkiem zsiadłego mleka, natomiast amatorzy śródziemnomorskich smaków mogą się delektować warzywnym gazpacho
  • Chude mięso – kurczak lub indyk – także mogą znaleźć się w letniej diecie. Nadziej je na patyczki razem z kawałkami warzyw i upiecz w piekarniku czy na grillu. Drobiowe szaszłyki świetnie smakują z sosem jogurtowym i stanowią świetną alternatywę dla karkówki z grilla
  • Wykorzystaj możliwości, jakie dają sezonowe warzywa – cukinia czy papryka świetnie sprawdzą się jako „opakowanie” do gołąbków, z kalafiora przygotujesz świetny gulasz, a z kalarepy – zupę-krem

 

 

Autor porady:

Zespół Mlekolandia Zespół Mlekolandia

Zespół rodziców z wieloletnim doświadczeniem.

Pokaż profil
Produkty polecane przez Mlekolandia.pl:

Komentarze

Czytaj również:

Tłuszcze – Twój wróg czy przyjaciel?
19 październik 2017

Jednym z ugruntowanych żywieniowych stereotypów jest przekonanie, że tłuszcz jest generalnie niezdrowy – blokuje naczynia krwionośne, podwyższa cholesterol i tuczy, a poza tym jest go w naszej diecie zbyt dużo. Z drugiej strony – często słyszymy, że istnieją zdrowe tłuszcze, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a preparaty z kwasami tłuszczowymi Omega-3 i 6 robią zawrotną karierę.

Czytaj dalej
Jak zmienić nawyki żywieniowe na zdrowsze?
12 październik 2017

Większość z nas z entuzjazmem podchodzi do różnego rodzaju diet, które mają spowodować spadek wagi, oczyścić i odmłodzić organizm, a także zapobiegać różnego typu chorobom. Jednak po kilku dniach czy tygodniach ich stosowania i walki ze sobą czujemy, że dłużej się nie da i wracamy do dawnych nawyków żywieniowych, a jedynym efektem diety jest… efekt „jo-jo”.

Czytaj dalej
Czym zastąpić cukier w diecie?
05 październik 2017

Cukier ostatnio nie cieszy się dobrą opinią – lista oskarżeń pod jego adresem jest długa. Przede wszystkim, już w latach 30’ XX. w odkryto, że zawarta w cukrze glukoza stanowi doskonałe „paliwo” dla nowotworów, które się nią „żywią”. Ponadto, cukier spożywany w nadmiernych ilościach zaburza nasz metabolizm, stając się przyczyną cukrzycy, prowadzi także do otyłości, ponieważ w organizmie odkłada się w postaci tłuszczu. Do tego psuje zęby i u młodzieży jest jedną z przyczyn trądziku.

Czytaj dalej
Jedyny taki newsletter!

Dowiedz się pierwszy o nowościach i promocjach w ofercie!

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Porady Mlekolandii

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Porady

Dział „Porady” na Mlekolandia.pl powstał z myślą o rodzicach, którzy, oprócz ogromnej radości związanej z narodzinami dziecka, odczuwają także niepewność przy podejmowaniu rozmaitych decyzji, związanych z opieką, pielęgnacją czy wychowaniem.

Naszym celem stało się stworzenie dla Was obiektywnego źródła informacji, opartego na najnowszym stanie wiedzy z zakresu pediatrii, psychologii, dietetyki itp. Koncentrujemy się na problemach dotyczących większości przyszłych i młodych rodziców, inspirację do artykułów czerpiemy między innymi z Waszych pytań i komentarzy na Facebooku Mlekolandii.

Nasze artykuły powstają we współpracy ze specjalistami – konsultantami, pediatrami, psychologami, położnymi, dietetykami i rehabilantami. Mamy nadzieję, że zaglądanie do naszych „Porad” ułatwi Wam trudne okresy opieki nad niemowlęciem.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Mamy już 9567 pozytywnych opinii!

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

"POLECAM:) KASZKA SUPER:) 100% POZYTYW"

11.10.2017

"Prosta przejrzysta strona internetowa, łatwe zamówienie, szybka dostawa. Polecam! :)"

Daga, 12.09.2017

"Bardzo sprawna sprzedaż, dobry produkt !"

08.08.2017

“Rewelacja:) Towar jak w opisie i błyskawiczna, świetnie spakowana paczka. Dziękuję i POLECAM!”

18.07.2017

“Polecam wszystkim, szybko, sprawnie, idealnie.”

12.06.2017

“Za wżdy prawdę wam powiadam jakoby ten oto zacny Sklep godzien był polecenia mego. Czyny jego chwalebne a dane przezeń słowo honorowo dotrzymane. Polecam!”

11.05.2017

“Wszystko w porzadku, SUPER SOLIDNY SKLEP, bardzo szybka dostawa, 100% pozytyw, POLECAM BARDZO GORACO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”

19.04.2017

Dodane do koszyka

zamknij
Rabat:
0,00
Razem:
0,00